Idei de afaceri – atelier de tâmplărie

Sursă imagine: prostooleh – www.freepik.com

Chiar dacă magazinele sunt invadate de produse din materiale artificiale și sintetice, interesul pentru produse de lemn continuă să fie destul de ridicat. Cei care apreciază calitatea și materialele naturale și își doresc un mod de viață cât mai sănătos și eco-friendly, vor prefera întotdeauna pentru tâmplărie, amenajări interioare și mobilier, înaintea oricărui alt material, lemnul natural. Aceste este și motivul pentru care, cei care urmăresc trendurile în materie de produse din lemn și au și ceva experiență de producție în domeniu, pot fi interesați de identificarea de idei de afaceri în care este implicat și un atelier de tâmplărie.

Ce fel de afaceri pot fi deschise cu un atelier de tâmplărie?

Cu siguranță cu toții apreciem un mobilier de lemn masiv sau obiectele de decor confecționate manual. Valoarea adăugată a acestora este foarte ridicată, producerea lor presupune un nivel de experiență avansat, iar numărul clienților potențiali este destul de restrâns.
Astfel, în funcție de pregătire, experiență și specializare, ai la dispoziție următoarele opțiuni de idei de afaceri, în care este implicat un atelier de tâmplărie:

  • producere de rame pentru ferestre și tocuri pentru uși;
  • producere de uși simple sau sculptate;
  • recondiționare și refacere mobilier;
  • producere de mobilier pentru casa și grădină;
  • producere de balustrade și trepte din lemn;
  • producere de obiecte de decor, sculptate și unicat.

De ce ai nevoie pentru a deschide o afacere ce implică un atelier de tâmplărie?

Resursă umane
Primul și cel mai important lucru de care ai nevoie înainte de a căuta și alege un domeniu de producție în care lemnul este materia primă principală, este acela de a avea cunoștințe în domeniu și a ști cum să lucrezi cu materialul pentru a obține produsele pe care dorești să le vinzi.
Dacă pleci de la ideea că poți găsi un specialist care să producă ceea ce tu îți dorești să vinzi, lucrurile se complică un pic. Pentru a avea perspective și o bază sigură pentru afacerea ta, tu trebuie să fii cel care stăpânește cel mai bine domeniul ales și meseria.
În timp, dacă afacerea prosperă și se extinde, te poți gândi să-ți extinzi echipa și să delegi diverse responsabilități altor persoane, cu experiență și de încredere.

Un plan de afaceri
În calcule și estimări simple orice afacere poate fi un succes. Însă de la planul pe hârtie până la atingerea țintelor propuse este cale lungă. Pentru a ști ce să faci în fiecare etapă a evoluției, de la finalizarea primului produs, până la execuția mai multor tipuri de produse simultan, vei avea nevoie de un plan de afaceri. Din acesta nu trebuie să lipsească răspunsuri la întrebări precum:

  1. Care este produsul sau care sunt produsele pe care vrei să le vinzi?
  2. Care este specificul pieței pe care vrei să intri?
  3. Cine este publicul țintă?
  4. Care sunt modalitățile de a ajunge la clientul final?
  5. Care și de unde sunt resursele financiare de care ai nevoie?
  6. Cine este concurența ta și prin ce te poți diferenția tu de ea?
  7. Care sunt problemele cu care te poți confrunta și ce soluții ai pentru rezolvarea lor?
  8. Care sunt cheltuielile implicate până la a ajunge să produci primii bani și să intri pe profit?
  9. Care este forma de societate comercială cu care să începi?
  10. Care sunt cele mai bune prețuri cu care îți poți vinde marfa?

Marketing
Nicio afacere nu se promovează singură. Gândește-te încă de la început unde și cum îți poți vinde produsele și care sunt clienții tăi. Un marketing de calitate face vânzările mult mai ușoare și aduce mult mai mulți clienți. Marketingul corect este elementul esențial în prezentarea și promovarea afacerii. El poate să preceadă chiar ieșirea pe piață a primului produs.

Care sunt ustensilele de bază, obligatorii pentru dotarea unui atelier de tâmplărie?
Înainte de te gândi să investești în aparate și echipamente, va trebui să identifici locul în care urmează să începi producția. În funcție de nevoile de început, acesta poate fi un garaj, un hangar sau un spațiu în care să încapă toate ustensilele și echipamentele de care ai nevoie pentru producție. Minimul recomandat este de 50 mp. De asemenea trebuie să prevezi și un loc de depozitare pentru materia primă, care să asigure condițiile optime de păstrate, ferit de riscul de incendiu sau de deterioarare.
Iată ce trebuie să inclusă un atelier de tâmplărie simplu:

  • Un banc de lucru
  • Menghină
  • Ferăstraie
  • Dălți
  • Burghie
  • Bormașină
  • Ciocane
  • Rindele
  • Coarbă
  • Raspel și pile
  • Metru de tâmplărie
  • Consumabile: cuie, șuruburi, perii, vopsele, uleiuri etc.
    În funcție de tipul de activitate și de producție se pot achiziționa și echipament și utilaje mai sofisticate de tăiere, curbare, șlefuire, finisare etc. Însă acestea pot fi cumpărate și pe parcurs, dacă nu sunt esențiale pentru a începe activitatea.

De ce trebuie să ții seama atunci când îți alegi domeniul de producție?
Chiar dacă domeniul este atrăgător și pare profitabil, în începerea și derularea activității pot exista multe provocări și te poți lovi de mai multe probleme. Prevederea și soluționarea lor este esențială pentru succesul afacerii.
Astfel, înainte de porni la drum, trebuie să-ți evaluezi bine situația și să ții seama de:

  1. Cât de competent ești în ceea ce îți propui să faci, ca producător și antreprenor în același timp.
  2. De unde poți procura materie primă de calitate, la cele mai bune costuri.
  3. Cât de competitive pot fi produsele tale și cum le poți vinde cu prețuri cât mai bune.
  4. Cum îți poți flexibiliza activitatea pentru a putea răspunde comenzilor, atât în perioadele aglomerate, cât și atunci când sunt cereri mai puține.
  5. Cum să-ți îmbunătățești mereu produsele și oferta.

Avantaje și riscuri implicate în deschiderea unei afaceri cu lemn?
În orice afacere există învingători, dar și pierzători. Dacă îți cunoști bine domeniul ales, te menții la standardul de calitate specificat și știi cum să îți vinzi produsele, succesul vine mai ușor. Însă, dacă ești un bun tâmplar, dar nu un la fel de bun antreprenor și vânzător, atunci lucrurile pot aluneca într-o direcție mai greu de controlat.
Iată care sunt avantajele unei afaceri în domeniul tâmplăriei:

  • Chiar dacă piața este acaparată de produse cu aspect de lemn, interesul și aprecierea celor care iubesc calitatea, nu va cădea niciodată pentru produsele de lemn natural.
  • Se pot începe afaceri profitabile și cu investiții minime, doar cu un banc de lucru și din garajul propriei case.
  • Lemnul este un material ușor de prelucrat și există o mare diversitate de produse ce pot fi realizate din el.
  • Îți poți câștiga independența financiară și organiza timpul de lucru așa cum îți dorești.
  • Pentru început te poți baza doar pe tine, un spațiu minim și echipament de bază.
  • Deși cu prețuri în continuă creștere, lemnul este încă un material ușor de procurat și accesibil.
  • Produsele din lemn sunt în trend în rândul celor care preferă un stil de viață responsabil, cu grijă față de natură și de mediul înconjurător.

Limitele și riscurile implicate în deschiderea unei afaceri cu un atelier de tâmplărie:

  • Veniturile vor fi condiționate de capacitatea de producție și de timpul de muncă aflat la dispoziție.
  • Te vei confrunta cu concurență din partea produselor ieftine, similare celor din lemn și din partea marilor producători.
  • Există riscuri de accidente în muncă și de incendii mai mari decât în alte domenii.
  • Achiziția de echipamente avansate și sofisticate presupune costuri destul de mari.
  • Pentru anumite domenii este nevoie nu doar de îndemânare și pricepere, ci și de cunoștințe legate de folosirea unor calcule sau unor programe de calculator și chiar de ceva experiență în mecanică.

Concluzie
Pentru a găsi o idee de afacere în care este implicat un atelier de tâmplărie este nevoie nu doar de pricepere și îndemânare, ci și de capacitatea de a te face cunoscut și de a-ți vinde produsele.
Pentru reușită este esențial să te orientezi spre o zonă de producție și de comercializare în care concurența este mai mică și pentru care cererea este constantă sau în creștere.
Impune-te printr-o serie de elemente de diferențiere, din care să nu faci niciodată rabat de la calitate. Fii atent la mersul pieței, fă-te cunoscut și vino mereu cu produse și servicii care să țină pasul cu nevoile și cerințele clienților.

Comenteaza

Trebuie sa ai cont pentru a adăuga comentarii.